'Heel ander gevoel om voor een hoop camera's te staan in een lege zaal' - interview met Tutu Puoane
Tutu Puoane en Rebirth::Collective trakteren ons vrijdag op een gratis livestreamconcert. It Might As Well Be Swing wordt een hoogst persoonlijke ode aan het prachtige repertoire en de romantiek van de gouden jaren van swing. Dat belooft!
Tijd om even in te zoomen op Tutu Puoane: de getalenteerde Zuid-Afrikaanse jazz-zangeres woont sinds 2004 in Antwerpen en straalt haar afkomst uit in haar artistieke repertoire, waarmee ze samenwerkingen met grote namen als muzikant Toots Thielemans en choreograaf Wim Vandekeybus (Speak low if you speak love) niet uit de weg gaat. Ze werkte al meermaals samen met het Brussels Jazz Orchestra, onder andere voor de gelauwerde plaat 'Mama Africa' waarin ze de grote Miriam Makeba vierde. Het leverde haar de South African Music Award for Best traditional Jazz Album of 2011 op. Tutu Puoane is synoniem voor jazz en soul, met de Afrikaanse toets. Haar stem heeft een verleidelijk timbre en is te horen in het Engels en haar moedertaal, het Sependi. We konden haar enkele korte vragen stellen:
Je repertoire is doordrenkt van samenwerkingen met zowel bewezen als veelbelovend talent. Vanwaar de keuze om in zee te gaan met Rebirth::Collective?
Het begon eigenlijk als een grapje. Dree Peremans (oprichter van Rebirth::Collective, red.) opperde dat we eens iets samen moesten doen. Ik heb het welgeteld een minuut overwogen en dacht, welja, waarom ook niet! Zo simpel kan een samenwerking starten.
Naast je zangcarrière ben je ook actief in het theater. Je schittert als één van de negen Winnie Mandela's in de gelauwerde KVS-productie 'Dear Winnie', een ode aan de strijdlustige echtgenote van Nelson Mandela die zich onvermoeibaar bleef verzetten tegen het apartheidsregime. Welk soort performance draagt jouw voorkeur weg? Zien we jou binnenkort meer op de theaterplanken?
Acteren is eigenlijk een kinderdroom die uitkomt. Ik prijs mezelf heel gelukkig dat ik deze droom langzamerhand kan waarmaken. Ik hoop dus zeker op nieuwe opportuniteiten om mijzelf te bewijzen in de theaterwereld. Maar ik hou van beide artistieke vormen: zowel zingen als acteren.
Ook jij brengt al enkele maanden in genoodzaakte afzondering door wegens de huidige coronacrisis. Hoe hou jij het hoofd koel?
Wel, ik ontdekte dat ik een emotionele eter ben. Om mijn gewicht een beetje onder controle te houden - en om meer endorfines door mijn lijf te jagen - sport ik tegenwoordig enorm veel.
We kregen een voorproefje van je samenwerking met Rebirth::Collective in de Toots Sessies op Canvas. Daar gaven jullie een concert voor de studiocamera. Vrijdag sta je bij ons ook in een lege schouwburg met enkel techniekers en de cameralenzen als toeschouwers. Heb je al veel ervaring met livestreams? Perform je anders dan voor een livepubliek?
Ondertussen hebben we al zo'n 8 livestreamshows gedaan, we weten dus wat ons te wachten staat. Maar natuurlijk is dit niet hetzelfde als spelen voor een livepubliek. Connectie met de toeschouwers is een groot deel van live-optredens. Je moet niet enkel je muziek brengen, maar ook je publiek entertainen, dat speciaal voor jou gekomen is. Het is een heel ander gevoel om voor een hoop camera's te staan in een lege zaal.
Hoe behoud je tijdens livestreams interactie met het publiek?
Wel, we volgen de opmerkingen in de chat op een extra scherm. Ik vind het erg leuk om reacties te lezen tijdens de show! Dat zorgt er ook voor dat ons publiek zich meer betrokken voelt, vanwaar ze ook kijken: hun woonkamer, keuken, slaapkamer, badkamer, of waar ze zich ook bevinden.
Bedankt voor je tijd en veel succes vrijdag! Wij onthouden alvast dat we je mogen aanmoedigen via de chat!