Interview met Lien Thys & Tim Bogaerts
Onze programmator Kathleen heeft een neus voor opkomend talent dat ze dan ook graag ondersteunt. Prille dertigers Lien Thys en Tim Bogaerts acteerden al bij het kruim van de Vlaamse theaterwereld. Tim speelt dit seizoen zelfs nog mee bij de dansvoorstelling van Voetvolk (za 20 mei in De Werf). Maar eerst is er dus ‘Riten’. Na de première in Antwerpen is hun volgende halte Aalst. Het is de tweede keer dat ze op het podium van De Werf staan. ‘Na de repetitie’ en ‘Riten’ zijn beide bewerkingen van films van Ingmar Bergman. Het is teksttheater ten voeten uit, maar dan wel op hun manier: met humor, durf en speelse erotiek.
Hoe zou je ‘Riten’ labelen? Wat voor soort theater is het?
Het is zoals gezegd een filmadaptatie van Ingmar Bergman waarin we eigen tekst, beeld en performance verwerken.
Wat trekt jullie zo aan in Ingmar Bergman? Als je met hem op café had kunnen zitten, wat had je hem dan gevraagd?
De films van Bergman zijn erg tactiel en prikkelen onze zintuigen. We nemen zijn ideeën en zetten ze in spreidstand met deze tijd. Sommige dynamieken en rolpatronen zijn erg verouderd. We zouden het met hem op café graag hebben over de wereld nu.
Waarover gaat ‘Riten’?
Een jong acteurscollectief, wij dus, vindt elkaar in een dierlijk, uitzonderlijk verlangen. Ze gaan op zoek naar hoe ze dit verlangen een plek kunnen geven in de wereld. Tijdens deze zoektocht worden ze verschillende krachten in zichzelf gewaar; de drang naar roldoorbreking, de kick van verzet maar ook de angst om fout te zijn. Ze moeten vluchten. Met hun lange ledematen zetten ze het op een lopen, voor de massa, voor elkaar en voor zichzelf.
Wat vind je zelf de mooiste scene? Heb je een favoriete uitspraak?
De vluchtscène omdat de vlucht lichamelijk en sensueel wordt. En deze tekst:
Ik schakel hoger, tot de motor over uw gedachten heen ronkt,
Ik schakel nog hoger, onze bovenlichamen vouwen zich dicht.
Gij, ik, de Ducati.
Kan je iets uit ‘Riten’ leren?
‘Riten’ nodigt uit tot het hebben van eigen gedachten, een eigen stem en hoe je deze een plek geeft in de wereld.
Waarom moeten mensen komen kijken?
Zet je schrap voor een trip waarin oerdriften een plek krijgen, doorheen een spiegelpaleis waarin allerlei stemmen in het rond kaatsen.