Jan Martens / Grip
ELISABETH GETS HER WAY
Geselecteerd voor Het TheaterFestival 2022, het festival dat het meest belangwekkende werk van het seizoen 21-22 in de kijker zet.
gratis inleiding om 19u15 door Tom De Moor
Een flamboyante klaveciniste en een radicaal portret in zeven dansen
‘ELISABETH GETS HER WAY’ brengt een ode aan een heel bijzondere vrouw. De Poolse Elisabeth Chojnacka (1939 - 2017) was een uitzonderlijk getalenteerde en gepassioneerde muzikante die medeverantwoordelijk was voor de revival van klavecimbelmuziek. Haar talent en doorzettingsvermogen zorgden ervoor dat componisten als Ligeti, Xenakis, Ferrari, Berio en Halffter nieuw werk voor klavecimbel schreven. Vaak droegen ze het op aan haar.
Choreograaf Jan Martens danst haar portret op een toegankelijke manier. Een brede soundtrack met werk van Nyman, Montague en Ligeti, uitgevoerd door Chojnacka zelf, ondersteunt Jans bewegingstaal. Al dansend blijft hij dicht bij de soms complexe partituren en bespeelt hij zijn lichaam zoals Chojnacka dat deed met het klavecimbel. Hij brengt verschillende bewegingsstijlen samen, net zoals zij moeiteloos tussen registers en genres heen slalomde. Videobeelden tonen haar werk en leven.
Het resultaat? Een energieke, monumentale en erg toegankelijke solo waarin Chojnacka de tijd en ruimte krijgt die haar toekomt. Een fascinerende dansvoorstelling met de perfecte dosis emotie, ritme en intensiteit.
In 1999 haalde Chojnacka met choreografe Lucinda Childs een staande ovatie op het podium van Holland Dance Festival. Nu verdient Martens terecht eenzelfde applaus. (Annette Embrechts, de Volkskrant, 15/7/2021, *****)
Double bill: Femke Gyselinck - Erato
Twee artiesten op één avond: Jan Martens en Femke Gyselinck die voorafgaand aan Jans solo een kort, intiem dansmoment presenteert waarin ze, op muziek van Palmistry, Gwilym Gold en Hiatus Kaiyote, al dansend het onzegbare tot uitdrukking brengt.
Tip!
Meer weten over deze voorstelling? Beluister de podcast ‘Dans beluisterd – aflevering 1 en aflevering 2’.
Jan Martens was eerder te gast in De werf met het fenomenale 'THE DOG DAYS ARE OVER', een voorstelling waarin de dansers maar liefst zeventig minuten springen.
-
Toon route
Organisatie
Credits / Met dank aan
choreografie, dans: Jan Martens
geluidstechnicus documentaire: Yanna Soentjens
lichtontwerp: Elke Verachtert
kostuumontwerp: Cédric Charlier
video en muziek: volledige lijst videofragmenten ((c) Archives INA) en muziekstukken: www.grip.house
extern oog: Marc Vanrunxt, Anne-Lise Brevers, Rudi Meulemans
technische leiding: Michel Spang/Elke Verachtert
productie: GRIP
internationale spreiding: A Propic - Line Rousseau en Marion Gauvent
coproductie: deSingel (Antwerpen, BE), Les Hivernales - CDCN d’Avignon (FR), Julidans (Amsterdam, NL), C-TAKT (Limburg, BE) en Perpodium (BE)
residenties: deSingel (Antwerpen, BE), Les Hivernales - CDCN d’Avignon (FR), Toneelhuis (Antwerpen, BE), ccBe (Antwerpen, BE), C-TAKT (Limburg, BE), en CN D - Centre national de la danse (Parijs, FR)
met financiële steun van de Vlaamse overheid, de Taxshelter van de Belgische Federale Overheid, Cronos Invest
met dank aan: INA - l'Institut National de l' Audiovisuel, Les Ballets de Monte-Carlo sous la Présidence de S.A.R. la Princesse de Hanovre - Direction: Jean-Christophe Maillot, Graciane Finzi, Régis Mitonneau, Anne Montaron, Emmanuelle Tat, François-Bernard Mâche, Zygmunt Krauze, Stephen Montague, Raphaël de Gubernatis, Claire Verlet, Ty Boomershine, Joris van Oosterwijk, Liselotte Sels en Kinga Jaczewska
choreografie, dans 'Erato': Femke Gyselinck
muziek: zie volledige lijst grip.house
femkegyselinck.com